اخبار   
 

 نخستین پیاده‌راه با به‌کارگیری «بتن تفاله‌ی قهوه» ساخته شد

نخستین بتن در جهان که از تفاله‌ی قهوه ساخته شده و ۳۰درصد نیرومندتر از بتن معمولی است، در یک پیاده‌راه به کار گرفته شد. برای اولین بار در جهان، پژوهشگرانی که از تفاله‌های قهوه برای ساخت بتن ۳۰درصد قوی‌تر از بتن معمولی استفاده کردند، مواد خلاقانه‌ی خود را با ساخت پیاده‌روها مورد آزمایش قرار دادند، تا ببینند وقتی در معرض پیاده‌روی قرار می‌گیرد، چگونه کار می‌کند. پارسال پژوهشگران دانشگاه بنیاد فناوری رویال ملبورن (RMIT) در استرالیا دریافتند که جایگزین کردن ۱۵درصد از شن و ماسه‌ای که معمولاً در تهیه‌ی بتن به کار می‌رود، با ضایعات قهوه، آن را ۳۰درصد نیرومندتر می‌کند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:00   سه شنبه 8 خرداد 1403  

 لندن، میزبان نمایشگاه خلاقیت طراحی

لندن در نمایشگاه سه‌روزه‌ی هفته‌ی طراحی کلرکن‌ول (۲۱ تا ۲۳ می ۲۰۲۴) از طرحی رونمایی کرده است که شامل معرفی یک عنصر معماری بازیافت‌شدنی است. به گزارش سرویس ترجمه‌ی خبرگزاری ایمنا، «پیتر موریس»، یکی از معماران برجسته‌ی بریتانیایی، در هفته‌ی طراحی کلرکن‌ول از پروژه‌ی غرفه‌ی ممکن ـ ناممکن پرده‌برداری کرد، که از تاق‌های متعدد به‌هم‌پیوسته، با بهره‌گیری از یک عنصر سنگی بر پلی‌استایرن ساخته شده است. این ماده مقرون‌به‌صرفه و از نظر فنی بازیافت‌شدنی، انعطاف‌پذیر و سبک است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  12:06   دوشنبه 7 خرداد 1403  

 «دانش‌بنیان‌ها، تنها راه میان‌بر رشد و تعالی سازمان‌ها»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی شهرداری اصفهان گفت: اگر به‌دنبال رشد و تعالی در سازمان‌ها هستیم، راه میان‌بر، حوزه‌ی کسب‌وکار دانش‌بنیان است؛ که امیدوارم با حمایت فعالان و تدبیر مجموعه‌ی مدیریت شهر، این شبکه شکل بگیرد تا بتوان به مردم شهر خدمات بهتری را ارائه کرد. سعید ابراهیمی امروز (دوشنبه، هفتم خرداد) در نشستی که با حضور شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و نوپا برگزار شد، افزود: مهر امسال دومین نمایشگاه فن‌نما را با موضوع هوش مصنوعی برگزار خواهیم کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  11:07   دوشنبه 7 خرداد 1403  

 «اپل» روی آیفون تاشو با صفحه‌ی خودترمیم‌شونده کار می‌کند

اپل پتنتی (حق اختراع) را برای یک دستگاه الکترونیکی تاشو ثبت کرده، که دارای صفحه‌ی محافظ «خودترمیم‌شونده» است. نمایشگر این دستگاه تاشو می‌تواند بی‌نیاز به کمک یا تعمیر، خراش‌ها یا فرورفتگی‌های جزئی را ترمیم کند. این صفحه می‌تواند به‌طور خودکار و بدون کمک کاربر، آسیب خود را برطرف کند. فرآیند خودترمیمی صفحه‌ی نمایش را می‌توان با بهره‌گیری از محرک‌های بیرونی مانند گرما، نور یا جریان الکتریکی تسریع کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:00   دوشنبه 7 خرداد 1403  

 چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تاکنون ۱۲ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کرده‌‌اند و بانک‌های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه‌ی چکاد هستند. بانک مرکزی و شبکه‌ی بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه‌ی محصولات فناوری‌‌محور، چک الکترونیک را به‌عنوان محصولی نوین در شبکه‌ی بانکی معرفی کرد و این محصول در سال ۱۴۰۱ از سوی سه بانک رونمایی شد. چک الکترونیک محصولی است که مشتریان شبکه‌ی بانکی را از مراجعه به شعبه بی‌‌نیاز می‌کند و همه‌ی مراحل آن به‌صورت غیرحضوری انجام‌پذیر است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:10   دوشنبه 7 خرداد 1403  

 تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت پاک، با بازده ۱۰۰ درصد

دانشمندان دانشکده‌ی مهندسی مولکولی پریتزکر یوشیکاگو روشی را برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت‌های پاک و با بازدهی نزدیک به ۱۰۰درصد توسعه داده‌اند. این پیشرفت می‌تواند با ایجاد یک چرخه‌ی پاک انرژی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد، مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را دگرگون کند. این روش به یک چالش حیاتی می‌پردازد، که برآورد می‌کند فناوری‌های جذب، بهره‌گیری و اندوزش کربن می‌توانند به گونه‌ای درخور توجه انتشار دی‌اکسید کربن جهانی را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهند ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:16   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 باید‏‏‌ها و نبایدهای مسکن حمایتی

ساخت مسکن حمایتی برای اقشار و دهک‌‌‌های پایین جامعه همواره یکی از چالش‌‌‌های بنیادین و دغدغه‌ی اصلی دولت‌‌‌ها به شمار می‌رود. این درحالی است که به گفته‌ی دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه، برخی از کشورهای توسعه‌یافته با ابتکارهایی توانسته‌‌‌اند تا اندازه‌ای شایان‌توجه این مشکل را رفع و رجوع کنند. برای مثال، طی سال‌های اخیر در مالزی، دستکم هفت طرح مسکن دولتی مانند «طرح خانه‌ی دوستانه‌ی مردمی» ‌‌‌و «طرح اجاره به مالکیت» برای گروه‌‌‌های کم‌‌‌درآمد و با درآمد میانگین در دسترس قرار گرفته است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:06   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 این چارپایه را پس از به‌کارگیری، در آتش بیندازید

ما معمولاً نمی‌خواهیم مبلمانمان اشتعال‌پذیر باشد، اما چارپایه‌ی بریکت (Briket) در واقع شما را به این کار تشویق می‌کند. این چارپایه که از سیب‌زمینی و خاک‌اره ساخته شده است، به گونه‌ای طراحی شده که پس از به پایان رسیدن کاربردش، می‌توان آن را برای ایجاد گرما درون شومینه انداخت. ابعاد این چارپایه ۲۹ × ۲۹ × ۴۳ سانتی‌متر است و از ۹ پایه تشکیل شده است. این تعداد پایه برای اطمینان از استواری آن برای تحمل وزن فردی که روی آن نشسته است، لازم بوده است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:18   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 پیامدهای نبود آمار برای شرکت‌های ساختمانی

تامین مسکن حمایتی برای اقشار هدف ـ متقاضیان خانه‌‌‌دار شدن که در دهک‌‌‌های پایین درآمدی قرار دارند ـ همواره مساله‌ی کلیدی دولت‌‌‌ها بوده است؛ در برخی مقاطع، سیاست‌‌‌هایی همچون ساخت مسکن روی زمین دولتی به‌عنوان پاسخ این پرسش در نظر گرفته شده است. با این همه، این‌گونه ساخت‌وسازها به علل گوناگون، همچون اصرار بر رعایت قیمت دولتی و همچنین هزینه‌‌‌های بالای این مدل تولید مسکن در کنار منابع محدود بانکی برای افزایش سقف تسهیلات ساخت، اثرگذاری این سیاست را پایین آورده است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:36   یکشنبه 6 خرداد 1403  

 بهره‌گیری از ظرفیت‌ کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان در زمینه‌ی صنعتی‌سازی مسکن

به گزارش ایسنا، نشستی با حضور محمدمهدی حیدری، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرکل استان هرمزگان و تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان کنسرسیوم فعال در صنعت ساختمان به‌منظور تعامل و همفکری و تحقق سه اصل افزایش سرعت و کیفیت و کاهش هزینه‌ی تمام‌شده در ساخت‌وسازهای مشارکتی بویژه نهضت ملی مسکن، در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:54   شنبه 5 خرداد 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10