اخبار   
 

 «با کسانی که مقاوم‌سازی را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی شود»

وزیر کشور می‌گوید: در برابر کسانی که مقاوم‌سازی را نادیده می‌گیرند، باید برخورد قضایی شود. احمد وحیدی که امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت) در آیین گشایش نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله سخن می‌گفت (که در محل برج میلاد در حال برگزاری است)، افزود: ما همچنان در پیش‌بینی زمین‌لرزه دچار ضعف هستیم، در حالی که منطق می‌گوید نباید در این حوزه ضعف داشته باشیم. اخیراً این فرضیه قوت گرفته که می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی در پیشگیری از زمین‌لرزه بهره برد و موفق‌تر عمل کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:59   سه شنبه 18 اردیبهشت 1403  

 شهر ایمن؛ چگونه؟

مهندس پژمان جوزی، رییس انجمن صنعت ساختمان، در یادداشتی که امروز در روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» انتشار یافته، از همه‌ی مسئولان دست‌اندرکار در زمینه‌ی ساختمان‌سازی و ایمنی شهر خواسته که «روش‌های کهنه‌ی تصمیم‌گیری در این حوزه‌ی حساس و مهم را کنار بگذارند و در تصمیم‌گیری‌ها از نیروهای متخصص و باسابقه مشورت بگیرند». او تصریح کرده: «ما در ایران ساختمان‌سازی داریم! ناظر بر ساختمان‌سازی هم داریم! پس اگر ناظر بر عملکرد داریم، این فهرست ساختمان‌های نا‌ایمن از کجا در‌می‌آید؟!» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  09:27   سه شنبه 18 اردیبهشت 1403  

 نقدی بر حصارکشی بوستان‌ها و جابه‌جایی درختان از پارک‌ها

تهران به دلیل تراکم جمعیت در جغرافیایی اندک از مساحت سرزمینی کشور، به شهری حساس در برابر آب و فضای سبز تبدیل شده و از سوی دیگر آلودگی هوا و کمبود فضای سبز باعث شده شهروندان تهرانی با حساسیتی بسیار مسائل مربوط به محیط زیست و بوستان‌های این کلان‌شهر را دنبال کنند و این موضوع به نوعی زیرذره بین شهروندان قرار دارد؛ از همین رو، ساخت هر سازه‌ای با هر کاربری که با جابه‌جایی درختان ارزشمند همراه باشد، به نوعی ایجاد تنش بی‌مورد برای این درختان قلمداد می‌شود ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:37   سه شنبه 18 اردیبهشت 1403  

 کاخی تاریخی در پی آگاهی‌رسانی رسانه‌ها، از ویرانی نجات یافت

همیشه در بسیاری از محافل رسمی و غیررسمی خبری از زبان خبرنگاران شنیده بودم که: «در صورت اعتماد مجموعه‌های حاکمیتی، رسانه‌ها می‌توانند حلقه‌ی مفقوده‌ی زنجیر رفع مشکلات یا مسائل مغفول‌مانده در کشور باشند...»؛ گزاره‌ای که اغلب هرچند در نهایت با تایید مسئولان حاضر در آن نشست‌ها همراه بود، چون نِمود عینی‌اش وجود نداشت یا بسیار کم بود، چندان تصویر واقعی از آن در اذهان شکل نمی‌گرفت؛ ولی اکنون داستان ما به گونه‌ای دیگر رقم خورده و این بار داستان دیگرسان است ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:25   دوشنبه 17 اردیبهشت 1403  

 ۱۵درصد کمبود اعتبار تا بهره‌برداری از «آزمایشگاه پیشرفته‌ی زمین‌لرزه»

ایران و کشورهای همسایه‌ی آن در منطقه‌ی کمربند کوه‌زایی و لرزه‌خیزی آلپ ـ هیمالیا قرار دارند و ایران یکی از لرزه‌خیزترین مناطق جهان است. با توجه به لرزه‌خیزی کشور، از سال ۹۱ ساخت آزمایشگاه پیشرفته‌ی زمین‌لرزه آغاز شد، ولی به گفته‌ی رییس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، در حالی که ۸۵درصد از اعتبارات این آزمایشگاه پرداخت شده، ۳ سال است که هیچ اعتباری به آن اختصاص داده نشده است و تا بهره‌برداری کامل از این آزمایشگاه، فاصله‌ی اعتباری ۱۵درصدی وجود دارد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  10:44   دوشنبه 17 اردیبهشت 1403  

 هوش مصنوعی iOS۱۸ را دگرگون می‌کند

اپل در آی‌فون‌های جدید و با به‌روزرسانی سیستم عامل iOS، قابلیت‌های گوناگونی از هوش مصنوعی را برای اپ‌های اصلی آن به کار می‌گیرد و قابلیت خلاصه‌سازی متن‌های طولانی را ارائه می‌کند. از ماه‌ها پیش، شایعه‌ها درباره‌ی پتانسیل یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی در رشته‌ی آی‌فون ۱۶ و iOS۱۸ به گوش می‌رسید؛ اما اکنون خبرهایی تازه در این باره منتشر شده است مبنی بر این که اپلیکیشن‌های اصلی iOS، همچون سافاری، اسپات‌لایت سرچ، سیری، ایمیل و مسجز، با هوش مصنوعی ارتقا خواهند یافت ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:46   دوشنبه 17 اردیبهشت 1403  

 درخواست توقف مالیات بر ساخت

هم‌اکنون چهار گونه مالیات در صنعت ساخت‌وساز در حال اعمال است، که مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس، مالیات بر نوع رشته و کار (مانند انبوه‌سازی) و مالیات ارزش افزوده را دربرمی‌گیرد. از دید موافقان، اخذ مالیات از ساخت‌وساز به توزیع متعادل ثروت در جامعه و تحول در بخش واقعی اقتصاد می‌انجامد؛ بخشی که اکنون تقریباً دیگر صرفه‌ی اقتصادی ندارد و سرمایه جذب نمی‌‌‌کند. سرمایه به جای آن که ارزش افزوده تولید کند و به رشد و اشتغال بینجامد، به سوی بازار‌‌‌هایی مانند ارز و طلا هدایت می‌شود ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  14:54   یکشنبه 16 اردیبهشت 1403  

 دوره‌ی «ایمنی در عملیات تخریب ساختمان» ـ کارگاه مجازی

به گزارش روابط عمومی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدیریت آموزش آن سازمان در نظر دارد دوره‌ی «ایمنی در عملیات تخریب ساختمان» را از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، به‌صورت مجازی برگزار کند ... ادامه»

  منبع : وبگاه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان
  09:45   یکشنبه 16 اردیبهشت 1403  

 بررسی سریال کاشت ساختمان در بوستان‌های تهران

در سریال «کاشت ساختمان در پارک‌‌های تهران»، پایان هفته‌ی گذشته بخش و اپیزود دیگری گشوده شد و پس از داستان «برنامه‌ی ساخت مسجد در پارک قیطریه»، این بار «دیوارهای آهنی آبی ـ سفید وِیژه‌ی کارگاه ساختمانی در پارک لاله» اکران شده است. گزارش روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد» از وضعیت پارک‌‌های شهری تهران حاکی است، طی ماه‌‌های اخیر «یکی از انواع مواجهه‌‌های شهرداری با این محیط حساس پایتخت»، زیر ذره‌‌بین گروهی از کارشناسان شهری قرار گرفته است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:55   یکشنبه 16 اردیبهشت 1403  

 دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد

ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون تفسیر ماده‌ی (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در نشست علنی مجلس تصویب شده بود و در ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد ... ادامه»

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:43   چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10